Esittely

Kuntojuoksijalta kuntojuoksijoille

Olen valmistunut liikuntaneuvojaksi vuonna 2014 Pajulahdesta ja työskennellyt liikunta-alalla siitä asti. Suurimmaksi osaksi olen toiminut Lasten Liikunnan Tuki ry:ssä, jossa olen päässyt lasten lisäksi liikuttamaan myös aikuisia. Halusin laajentaa osaamistani kunto-ja terveysliikunnan saralla ja aloitin personal trainer opinnot Nordic Health Academysa, jossa pakettiin sisältyi myös liikuntalääketieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa. Ace-sertifikaatin (American counsil on exercise) sain tiiviiden opintojen jälkeen marraskuussa 2019. Opintojen ajan hankin käytönnön kokemusta personl trainerin hommista oman toiminimen kautta.

Itselleni rakkain liikkumismuoto on kestävyysjuoksu ja missioni onkin auttaa kuntojuoksijoita treenaamaan fiksusti, nousujohteisesti ja mahdollisimman vammattomasti. Haluan auttaa kuntojuoksijoita asettamaan mielekkäitä tavoitteita ja tarjota heille omaa ammattitaitoani matkalla tavoitetta kohti.

Liikuntaa monipuolisempaa terveyden ja hyvinvoinnin lähdettä ei ole. Liikunta antaa terveyttä, toimintakykyä, sosiaalisia suhteita, itsensä voittamista ja upeita elämyksia!

Minulle tärkeintä juoksussa on itseni haastaminen, määrätietoinen ja suunnitelmallinen harjoittelu tavoitetta kohti ja se upea tunne mikä esimerkiksi uuden ennätyksen tai haastavan kilpailun läpäiseminen tuo tullessaan.

Juoksuharjoittelussa korostan:

Monipuolisuutta. Tämä tarkoittaa monipuolisia juoksuharjoituksia, mutta myös muiden harjoitusmuotojen hyödyntämistä. Esimerkiksi pyöräilyllä, uinnilla ja hiihdolla kehität kestävyyttäsi altistamatta itseäsi vammoille liiallisella juoksumäärällä. Lisäksi monipuoliseen harjoitteluun kuuluu voima- ja liikkuvuusominaisuuksista huolehtiminen.

Riittävää lepoa ja palautumista. Ilman riittävää palautumista ei nousujohteinen harjoittelu ja terveenä pysyminen onnistu.

Säännöllisyyttä ja rutiineja. Kun harjoittelusta ja siihen liittyvistä asioista muodostuu tapoja ja rutiineja, tapahtuvat ne ikään kuin omalla painollaan, eikä sinun tarvitse neuvotella itsesi kanssa ennen jokaista treeniä, että jaksaako tänään lähteä.

Terveyden ja arjen realiteettien ehdoilla harjoittelua. Kuntoilijalla on elämässään paljon muitakin kiireitä ja velvollisuuksia. Harjoittelu pitää skaalata omaan elämäntilanteeseen sopivaksi ja suhtautuminen harjoitteluun pitää olla riittävän joustavaa. Aina ei voi kaikkea tehdä harrastuksen ehdoilla ja aina ei kaikki mene suunnitelman mukaisesti. Lopputulos on yleensä parempi, kun tehdään aavistuksen ”liian kevyesti” kuin vähääkään liikaa.

Viisaasti harjoittelua. Ei yritetä tehdä niin paljon kuin mahdollista, vaan tehdään sen verran kuin on kehittymisen kannalta tarpeen. Otetaan siis tehdystä työstä kaikki mahdollinen hyöty irti. Käytännössä tämä tarkoittaa pienin askelin nousujohteisesti etenemistä. Viisaaseen juoksuharjoitteluun liittyy olennaisesti myös jaksotettu harjoittelu. Ei yritetä mahduttaa yhteen treeniviikkoon tai -jaksoon kaikkea mahdollista, vaan keskitytään yhteen tai kahteen ominaisuuteen kerrallaan yhdessä harjoitusjaksossa, muita ominaisuuksia ylläpitäen.

Kaikkein tärkein asia harjoittelussa on tietysti se, että siitä nauttii. Jos se on pakkopullaa, ei sitä tule todennäköisesti tehneeksi kovin pitkäjänteisesti. Etsi itsellesi siis liikuntamuoto josta todella nautit!

Valmennusfilosofia: 

Yhteistyö: Mielestäni valmentajan tehtävä ei ole komentaa vieressä. Valmentajan tehtävä on hyvässä yhteistyössä asiakasta kuunnellen ja toiveet huomioiden opastaa oikealle polulle. Asiakkaalle pitää osata perustella miksi mitäkin tehdään. Valmentajan ohjeita saa ja pitää kyseenalaistaa. Hyvä valmentaja osaa kaivaa esille asiakkaan omat resurssit ja voimavarat, jotka sitten valjastetaan tavoitteen saavuttamiseen. Tämä on oikeastaan välttämätöntä, koska valmentaja ei itse voi asiakkaan puolesta liikkua ja tehdä arjessa järkeviä valintoja. Valmentajan tehtävä on olla apuna ja tukena sekä ohjata oikeaan suuntaan, asikas tekee itse kaiken työn.

Hyvään yhteistyöhön kuuluu myös verkostoituminen muiden ammattilaisten kanssa. Kukaan valmentaja ei voi väittää pystyvänsä auttamaan kaikkia, vaan joskus on myönnettävä oman osaamisen rajat. Parhaassa tapauksessa pystyn ohjaamaan asiakkaan jonkun toisen ammattilaisen pakeille, joka osaa auttaa.

Tasapaino ja  armollisuus: Riittävän hyvä riittää. Kuntoilijan tai terveysliikkujan ei tarviste pyrkiä täydellisyyteen treenissä ja elämäntavoissa. Treenien suunnittelussa ja toteutuksessa pitää huomioida arjen muut kiireet ja velvollisuudet. Liian kova arkeen sopimaton treeniohjelma on yksi turha stressitekijä lisää, ja jos sitä ei pystytä toteuttamaan tuottaa se pettymyksen tunteita, joiden johdosta motivaatio kärsii. Jos et ole tavoittelemassa maailman tai kansallisen tason kärkeä jossakin urheilulajissa, voit aivan hyvin jättää treenin sillointällöin tekemättä tai syödä jotain optimaalisesta ruokavaliosta poikkeavaa. Kunhan suurimman osan ajasta liikkuminen, ruokavalio ja lepo on järkevällä tasolla, voi lopun ottaa hieman rennommin. Muista myös vanha viisaus: älä tee niin paljon kuin mahdollista vaan niin vähän kuin on tarpeen. Tärkeintä on elämästä ja liikunnasta nauttiminen! Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö minun kanssani voisi treenata kovaa ja tavoitteellisesti. Pitää vain tunnistaa milloin on syytä ottaa ylimääräistä lepoa ja milloin keho on valmis vastaanottamaan kovan harjoituksen.

Tavoitteet ja itsetuntemus: Konkreettiset tavoitteet antavat tekemiselle hyvän suunnan. Hyvä valmentaja auttaa sopivan tavoitteen asettelussa, mutta lopulta tavoite pitää tulla asiakkaalta itseltään, jotta hän pystyy siihen sitoutumaan. Ennenkuin pystyy asettamaan mielekästä tavoitetta, pitää tuntea itsensä riittävän hyvin. Mieti mitä teet, miksi teet ja kenen vuoksi? Ethän vain aseta esimerkiksi painonpudotustavoitetta vain miellytääksesi muita? Älä myöskään harrasta jotakin liikuntamuotoa vain koska se on muodikasta tai koska valmentaja käskee. Löydä omat toimivat tapasi, jotka sopivat sinun arkeesi. Minä autan mielelläni tällä matkalla!